وبلاگ

مقدار پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ

مقدار پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ

پرده پانچی پرده‌هایی هستند که دوخت ساده‌ای داشته و به‌وسیله حلقه‌هایی که با عنوان پانچ شناخته می‌شوند، به میل پرده آویزان می‌شود. رواج استفاده از پرده‌های مدل پانچی به دلیل ویژگی‌های سادگی، تنوع رنگی و نصب سریع و آسان این پرده‌هاست. فروشگاه‌های عرضه پرده و سایت‌ها و فضای مجازی بستر مناسبی برای مشاهده انواع مدل‌های ساده و طرح‌دار پرده‌های پانچ هستند. نکته حائز اهمیت این است که دوخت پرده‌های پانچ بسیار راحت و ساده است. درصورتی‌که شما بدانید که چند متر پارچه برای دوخت پرده پانچ نیاز است، می‌توانید پرده پانچ را به‌سادگی بدوزید و از آن استفاده کنید. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌شود.

مقدار پارچه مورد نیاز برای پانچ

برای هر متر پارچه چند حلقه پانچ قرار می‌دهیم؟

عرض‌های 1.40 و 3 متر برای پارچه‌های پرده پانچ وجود دارد. استفاده پارچه‌های با عرض 140 برای پرده‌های آماده پانچ و همچنین پرده‌هایی است که تنها جهت دو طرف پرده در نظر گرفته می‌شوند. اندازه ارتفاع بعلاوه 20 سانت اضافه جهت دوخت، متراژ مورد نیاز را تشکیل می‌دهد.

اما اگر قصد پوشاندن کل پنجره را با پرده‌های پانچ داشته باشید، لازم است پارچه با عرض 3 متر را به کار ببرید. عرض 3 متر به‌عنوان ارتفاع پرده در نظر گرفته می‌شود و برای عرض پرده باید متراژ مناسبی از پارچه خریداری شود. در رابطه با تعداد حلقه پانچ به‌ازای هر متر پارچه باید گفت درصورتی‌که از نوار پانچ بهره می‌برید، نیازی به محاسبه تعداد حلقه برای هر متر پارچه ندارید. در‌واقع حلقه‌های پانچ از قبل روی نوار موجود هستند. با این حال اگر از حلقه‌ استفاده می‌کنید، باید از استاندارد دوخت آن مطلع باشید.

دقت داشته باشید که تعداد حلقه‌ها در کل متراژ پارچه باید زوج باشد. به ‌طور کلی به‌ازای هر 1.5 متر پارچه، 8 عدد حلقه پانچ نیاز است. در این صورت پرده تبدیل به پنلی با چهار چین می‌شود. با این حال امکان استفاده از تعداد حلقه‌های بیشتر یا کمتر نیز وجود دارد که در این حالت تعداد چین‌های پرده کمتر یا بیشتر می‌شود. به‌ازای افزایش هر دو حلقه، یک چین به پرده نصب شده اضافه می‌شود. استفاده از تعداد استاندارد حلقه سبب می‌شود تا بهترین نتیجه از دوخت پارچه به دست آید‌.

نوار پانچ تهیه کنیم یا حلقه پانچ، کدام مناسب‌تر است؟

در حقیقت استفاده از نوار پانچ کار شما را ساده‌تر کرده و نیازی به محاسبه تعداد حلقه ندارید. هنگام استفاده از حلقه پانچ باید استانداردهای تعداد حلقه برای هر متر پارچه را بدانید. اینکه نوار پانچ مناسب‌تر است یا حلقه پانچ، بستگی به نوع استفاده آنها دارد. زیرا هرکدام از این دو مورد برای پارچه‌های خاصی مناسب‌تر بوده و کارایی بهتری دارند.

حلقه‌های پانچ برای پرده‌های پانچ دکوری مانند پانچ ساده و چاپی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. استفاده از حلقه برای این نوع پارچه‌ها باعث می‌شود حلقه‌های رنگی دوخته‌شده نسبت به رنگ پرده و میله آن داشته باشید. نوار آماده پانچ نیز برای پارچه‌های حریر و تور گزینه مناسبی محسوب می‌شود. استفاده از نوار پانچ برای این پارچه‌ها بهترین دوخت را برای پارچه ایجاد کرده جلوه پرده را پس از نصب آن بسیار زیباتر می‌سازد. همچنین مواردی وجود دارد که باید از حلقه‌های پانچ و نوار پانچ به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید‌.

برای مثال بهتر است هنگام دوخت با حلقه پانچ در پارچه‌هایی لخت و با ریزش زیاد، قبل از پانچ زدن پارچه از یک نوار پرده ساده استفاده کنید. این کار باعث بهبود ایستایی پارچه می‌شود‌. شما می‌توانید انواع نوارهای حلقه مخصوص پرده‌های پانچی را با کیفیت بالا از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر تهیه کنید.

فاصله حلقه های پانچ

3 ترفند طلایی متراژ مورد نیاز برای دوخت پرده پانچ 

در وهله اول بایستی که اندازه پنجره را به صورت دقیق، اندازه گیری کنید تا پرده را به خوبی درستی نصب کنید. پس از این که اندازه ‌گیری مشخص و تعیین شد باید بدانید که عرض پنجره چقدر است و پس از آن متناسب با آن پارچه را تهیه و خریداری کنید.

اساسا پارچه انتخاب شده باید متناسب با نوع مدلی که می‌خواهید باشد یعنی پرده را در سه مدل کم چین، چین متوسط و پر چین دوخت می‌‎کنند؛ شما باید بدانید که کدام مورد را می‌خواهید.

🥇 پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ کم چین: در واقع میزان پارچه تهیه شده بایستی دو برابر عرض پنجره باشد، برای مثال اگر عرض پنجره 2 متر است باید 4 متر پارچه را تهیه و خریداری کنید.

🥇 پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ چین متوسط: در واقع این مدل پارچه‌ها را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند، بنابراین برای تهیه  پارچه مورد نیاز آن‎ها بایستی مقدار پارچه 2.5 برابر بیشتر از عرض پنجره باشد. برای مثال اگر عرض پنجره دو متر است بایستی که 5 متر پارچه را تهیه و خریداری کنید.

🥇 پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ چین زیاد: این نوع پرده‌ها کاربرد زیادی در دکوراسیون‌های کلاسیک دارند. این مدل پرده‌‎ها بسیار پر چین و سنگین هستند و پارچه مورد نیاز برای آن‎ها تقریبا 3 برابر عرض پنجره است. اگر پنجره عرض دو متری دارد باید 6 متر پارچه تهیه شود.

 


از این 6 اشتباه رایج در نصب پرده خودداری کنید! نصب پرده : 6 اشتباه رایج هنگام نصب پرده


روش اندازه گیری محل نصب پرده پانچ 

برای اندازه گیری کردن پرده پانچ در مرحله اول لازم است که عرض و ارتفاع پنجره با دقت اندازه گیری شود. در صورتی که در دو طرف پنجره دیوار وجود داشته باشد بایستی که از دیوار تا دیوار مقابلش را اندازه بگیرید. برای اندازه گیری ارتفاع باید از سقف تا کف ساختمان را اندازه گیری کنید.

گاهی اوقات ممکن است که ارتفاع و عرض پنجره کوتاه باشد؛ در این صورت از چهار جهت پنجره یعنی هر طرف 10 سانتی‌متر را بیشتر در نظر بگیرید. اما برای اندازه گیری و دوختن حلقه‌های پرده پانچ گفتنی است که تعداد حلقه‌های مورد نظر پرده پانچ به میزان عرض پرده بستگی دارد. معمولا برای هر حلقه‌ه‎ای که در پرده‌‎های پانچ وجود دارد بین 15 الی 20 سانتی‌متر فاصله رعایت شود.

باید عرض پرده را 20 سانتی بیشتر برش دهید که این قسمت زیر پرده قرار می‌‎گیرد و موجب پوشانده شدن لبه پرده می‌شود. در واقع پارچه حلقه‌ها را باید از وسط تا کنید و حتما خط دوخت را در وسط آن قرار دهید و سپس لبه را دوخت نمایید. به منظور دوخت نوار پرده پانچ بایستی که نوار را از هر طرف به اندازه 10 سانتی‌‎متر به داخل گذاشته شود و سپس آن را دوخت کنید. البته هنگام دوخت نوار پرده هم 2 سانتی‌متر از پرده باید زیر نوار واقع شود.

برای پنجره ۲متری چند متر پارچه لازم است

برش بغل‌های پرده پانچ 

یکی از مراحل مهم در دوخت پرده پانچ، برش بغل‌های پرده پانچ است که پس از اندازه‌گیری محل نصب پرده صورت می‌گیرد. برش بغل‌های پرده پانچ کار ساده‌ای است و اگر کمی دست به قیچی باشید، این کار را به‌راحتی انجام می‌دهید. برای اینکه انجام این مرحله نتیجه بهتری داشته باشد، بهتر است پارچه برای پرده پذیرایی از جنس‌های سنگین مانند کتان و مخمل، برای پرده آشپزخانه از جنس‌های لطیف مانند حریر و برای پرده حمام و سرویس بهداشتی از جنس‌های برزنتی و پلاستیکی باشد. شما باید پارچه را طبق اندازه‌گیری مشخص برش زده و پس از بغل دوزی، آن را برای نوار‌‌دوزی و نصب آماده کنید. دقت داشته باشید که پس از برش کناره‌های پرده باید کار دوخت کناره‌ها را انجام دهید.

 


به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری پرده خود را بشورید! شستشوی پرده: آموزش کامل نحوه شستشوی صحیح پرده ها


بهترین روش دوخت پرده پانچ 

اولین قدم برای دوخت پرده پانچ این است که یک پارچه مناسب را انتخاب کنید. در حقیقت هر پارچه‌ای را می‌توان برای دوخت این پرده‌ها استفاده کرد. البته که نمی‌‎توان از پارچه‌های حریر خیلی نازک و توری استفاده کنید؛ در واقع هر چه پرده انتخاب شده ضخیم‌‎تر باشد بهتر است چرا که ضخامت و مقاومت کافی برای پانچ و سوراخ کردن وجود دارد و دلیل دیگر این است که چین‌های خاص این پرده روی پارچه‌‎های ضخیم‌تر بهتر ایجاد می‌شود.

برای مثال پرده‌های کتان، پارچه‌های نخی و … گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. باید که ابتدا و انتهای پارچه مورد نظر را تقریبا به اندازه 5 سانتی‌متر تا کنید تا متناسب با اندازه عرض پرده شود. این قسمت را اتو کنید و پس از آن لبه پایینی را به اندازه نیم سانت تا کنید و دوباره آن را اتو کنید. حال بالای پرده را با فاصله 0.5 سانتی‌متر از لبه دوخت کنید و سپس پارچه را باز کنید.

در این مرحله حلقه‌ها را به صورتی اتو کنید که جهت آن‎ها به سمت بالا باشد. پس از آن بایستی بخش جلویی را به زیر تا کنید و سپس اتو کنید و آن را در جای خود با استفاده از سنجاق، سنجاق کنید. حال لبه جلویی پرده را بدوزید و لبه‌های کناری را هم تا بالا دوخت کنید؛ در نهایت حاشیه پایین را بدوزید.

متراژ پرده پانچ

دوخت کنارهای پرده پانچ 

دوخت کنارهای پرده پانچ پس از مرحله برش بغل‌ها انجام می‌شود. برای دوخت کنارهای پرده پانچ باید پارچه به میزان لازم تا زده شود و نوار زانفیکس درون آن قرار گیرد. این کار تا حد زیادی مشابه دوخت زیر پرده انجام می‌گیرد. برای دوخت زیر پارچه نیز باید پارچه را دولا بزنید و نوار زانفیکس را بین آن قرار داده و بدوزید.

حتماً سعی کنید در این مراحل دوخت تمیزی داشته باشید تا ظاهر پرده شما به بهترین حالت ممکن برسد. همچنین اتو کاری باید به‌خوبی انجام شود تا نوار زانفیکس کاملاً به پرده چسبیده و پرده را خوش فرم کند. شما باید دقت داشته باشید که خط اتوی مناسبی را بر روی پارچه بیندازید.

طرز زدن حلقه پانچ

در مرحله زدن حلقه پانچ، توجه به دو نکته می‌تواند کیفیت کار شما را تضمین کند. این دو نکته شامل تعداد حلقه و فاصله حلقه‌هاست. ‌ عرض حلقه پانچ، تعداد و طرز زدن آن را تعیین می‌کند. فاصله‌ای که باید برای هر حلقه پرده در نظر گرفته شود، بین 15 تا 20 سانتی‌متر است. شما باید عرض پرده را به میزان 20 سانتی‌متر بیشتر برش دهید. این قسمت در زیر پرده قرار گرفته و پوششی برای لبه پرده است. سپس باید پارچه حلقه‌ها از وسط تا زده شود و خط دوخت نیز در وسط قرار گیرد. همچنین دوخت لبه باید انجام شود. دوخت حلقه‌های پرده پانچ به همین سادگی صورت می‌گیرد.

مقدار پارچه برای پرده پانچ

فاصله حلقه‌های پانچ 

بسیاری از افراد حین دوخت پرده پانچ به یک سؤال مهم برمی‌خورند و آن این است که فاصله حلقه‌ها را به چه اندازه بگیرند تا نتیجه بهتری حاصل شود. هنگام برش زدن جای حلقه‌های پانچ باید به دو فاکتور تعداد حلقه‌های مورد‌نیاز و فاصله حلقه‌ها توجه شود. عرض پارچه در تعیین تعداد حلقه‌های مورد‌نیاز و فاصله حلقه‌ها مؤثر است. نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که فاصله میان هر دو حلقه کمتر از 15 سانت و همچنین بیشتر از 20 سانت نباشد. این نکته اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا رعایت فاصله مناسب بین حلقه‌ها تأثیر زیادی روی زیبایی پرده دارد.

آموزش دوخت نوار پرده پانچ 

دوخت نوار پرده پانچ به پارچه مرحله بسیار مهمی در دوخت پرده پانچ است. نحوه انجام این کار به این نحو است که قسمت بالای پرده باید مانند زیر و کنارهای آن دو‌لا شده و سوزن زده شود. قسمت تا شده باید از عرض نوار پرده کمی بیشتر باشد. می‌توانید این اندازه بیشتر را دو سانتی‌متر در نظر بگیرید. این اندازه سبب می‌شود تا نوار از بالای پرده مشخص نباشد و در نتیجه کار تمیز‌تر صورت گیرد. سپس نوار پرده مخصوص تهیه شده باید به میزان لازم برش داده شود و بر روی قسمت تا شده گذاشته شود و در نهایت، با یک سوزن ته‌گرد ثابت شود.

برای هر متر پنجره چند متر پارچه لازم است

آموزش دوخت پرده پانچ 

برای اینکه دوخت پرده پانچ به پارچه‌ای با طرح و رنگ دلخواه به‌درستی انجام گیرد، باید ابزار و وسایل مورد‌نیاز را مهیا کرده و مراحل کار را دنبال کنید. این ابزار مورد‌نیاز شامل نوار پرده پانچ به‌علاوه تعدادی حلقه پلاستیکی، نوار زانفیکس به‌منظور ایجاد استحکام بیشتر و همچنین خوش‌فرم‌تر ایستادن پرده، قیچی، متر، چرخ خیاطی، اتو، سوزن ته‌گرد و یک مداد جهت علامت زدن پارچه می‌شود‌. توجه داشته باشید که نوار زانفیکس ابزاری ضروری نبوده و امکان حذف آن در صورت لزوم وجود دارد. پس از تهیه تین وسایل، مراحل و نحوه کار را مطالعه کنید تا فرایند دوخت پرده پانچ را به‌درستی انجام دهید.

حلقه زدن نوار پانچ 

جهت حلقه زدن لازم است با ایجاد سوراخ‌هایی به‌سادگی حلقه‌های نوار پانچ را ایجاد کنید. در این مرحله باید با قرار دادن نوار روی پرده، آن را به‌اندازه عرض پارچه برش دهید دقت‌کردن به زوج بودن حلقه‌ها هنگام برش بسیار مهم است. سپس از سوزن ته‌گرد برای ثابت کردن نوار روی پارچه استفاده کرده و جای حلقه‌ها را با مداد علامت بزنید. سپس علامت‌ها را به کمک قیچی یا هویه جدا کنید. سپس با استفاده از چرخ خیاطی کار دوخت نوار پانچ را انجام دهید. پس از دوخت، از قسمت روی پارچه حلقه‌های پلاستیکی را به سوراخ‌های حلقه پانچ چفت کنید.

اندازه گیری پرده پانچ

سخن آخر 📑

در این مطلب به تشریح مراحل مختلف دوخت پرده پانچ پرداختیم. دوخت پرده پانچ کاری بسیار راحت و ساده است و فقط با دانستن مراحل آن و همچنین میزان پارچه مورد‌نیاز برای دوخت، می‌توانید به‌سادگی پرده پانچ را بدوزید. انتخاب نوار پانچ یا حلقه پانچ به نوع استفاده بستگی دارد. هرکدام از این دو مورد در موارد خاصی کارایی داشته و استفاده می‌شوند. رعایت فاصله حلقه‌های پانچ و تعداد حلقه به‌ازای هر متر پارچه بسیار مهم است. اگر قصد دوخت پرده پانچ را دارید، مطالب ارائه شده می‌تواند به شما در این کار کمک شایانی کند.

و در نهایت پس از انتخاب پارچه مناسب، محل نصب پرده را اندازه گیری کنید و با توجه به اندازه گیری‌های گفته شده، پرده را بدوزید. دوخت پرده‌‎های پانچ را حتما به خیاط‌های ماهر بسپارید و زیبایی را به دکوراسیون خود هدیه دهید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در دیبا شهر تماس بگیرید.


🧾 تجربیات و نظرات خود را در خصوص مقدار پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ با ما به اشتراک بگذارید.🧾


بروزرسانی 29.06.01

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *