وبلاگ

آموزش شستشوی روتختی چاپی

آموزش شستشوی روتختی چاپی

قبل از شستن روتختی به احتمال زیاد می‌دانید که جنس آن چیست و باید از چه شوینده‌ای برای شستشوی آن استفاده کنید. چرا که برخی شوینده‌ها منجر به تغییر رنگ روتختی می‌شوند پس بهترین شوینده را انتخاب کرده و از آن بهره‌مند شوید. اگر روتختی یا لحاف شما کهنه یا پنبه‌ای است بهترین روش برای شستشوی آن دست است برای این کار یک تشت بزرگ پر از آب داغ را بیاورید و روتختی را داخل آن قرار دهید و سپس پودر شوینده را با آب ترکیب کنید. توجه کنید که داخل روتختی قارچ‌ها و باکتری‌های زیادی وجود دارد پس به دمای آب دقت کنید نه زیاد داغ باشند نه سرد. گفتنی است که آب سرد نمی‌نواند قارچ‌ها و باکتری‌ها را بکشند بنابراین آب ولرم بهتر است. سریع سراغ ماشین لباسشویی نرید چرا که جنس بسیاری از روتختی‌ها جاذب آب است و در هنگام شستن آن‌ها بسیار سنگین می‌شوند. وزن زیادی برای ماشین لباسشویی خوب نیست و در صورتی که این وزن بیشتر از حد مجاز باشد قطعا ماشین لباسشویی آسیب می‌بیند. پس بهتر است بدانید که برای تولید روتختی از چه پارچه‌ای استفاده شده است و نحوه شستن آن را بلد باشید.

نحوه شستن انواع روتختی‌

برای شستن روتختی لازم است نوع پارچه و نحوه شستشوی آن را بدانید در ادامه شستن روتختی با انواع پارچه‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه شستشوی روتختی از جنس ابریشم 

ابریشم یک پارچه‌ای طبیعی است بنابراین برای شستشوی آن باید دقت زیادی را صرف کنیم. اگر ماشین لباسشویی مدرن است برای روتختی‌های ابریشمی برنامه‌ای خواهد داشت. در حقیقت این برنامه چیزی نیست جز Delicates اما در صورتی که ماشین فاقد این برنامه باشد بایستی برای شستشو از دمای 30 درجه سانتی‌گراد و شستشوی ملایم بهره ببرید.

نحوه شستشوی روتختی از جنس کتان 

به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که در پارچه کتان دیده می‌شود برای مثال دوام بالا، شستشوی راحت، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و… استفاده از این روتختی در سال‌های اخیر بیشتر شده است. برای شست و شوی این روتختی در خانه می‌توانید که از دمای 40 درجه بهره ببرید و ماشین را روی خشک کن پایین قرار دهید. فراموش نکنید در صورت استفاده از مایع سفید کننده پارچه کتان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و لک می‌گیرد.

نحوه شستشوی روتختی از جنس پلی استر

پلی استر یا میکرو فیبر یک الیاف مصنوعی است که مواد اولیه آن با استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند. روتختی‌هایی را که از این جنس دوخته شده‌اند با استفاده از ماشین لباسشویی شسته می‌شوند. البته از آب گرم و شوینده‌های معمولی می‌توان بهره گرفت. برای این که الکتریسیته ساکن به وجود نیاید بهتر است زمانی که آن را آبکشی می‌کنید از مایع‌های نرم کننده نیز استفاده کنید.

نحوه شستن روتختی از جنس پنبه 

روتختی‌هایی که از جنس پنبه تولید شده‌اند بسیار حساس و لطیف هستند اما برای شستشوی آن بایستی که حساسیت بالایی را صرف کنید. برای این که حالت این روتختی تغییر نکند بایستی به صورت جداگانه با استفاده از آب سرد و با دور پایین خشک کن ماشین، شستشو داده شود. اگر از مواد شوینده قوی یا بی‌کیفیتی استفاده شود یا این که از دور بالا برای شستشوی روتختی استفاده شود قطاع طول عمر روتختی کم می‌شود و یا این که آسیب می‌بیند. در حالت کلی این مدل روتختی زیاد چروک می‌شود و برای جلوگیری از این مورد بایستی در هنگام آب کشی از نرم کننده استفاده شود.

نحوه شستن روتختی از جنس پنبه 

نحوه شستشوی روتختی از جنس ساتن 

پارچه‌های ساتن موجود در بازار دو نوع هستند بنابراین قبل از شستشو روتختی مشخص کنید چه ساتنی است. برخی روتختی‌ها شامل نایلون و پلی استر هستند که آن‌ها را باید با ماشین لباسشویی با دمای 30 درجه سانتی‌گراد شست و دور ماشین لباسشویی روی دور پایین قرار بگیرد. اما برخی دیگر از پارچه‌ها دارای ابریشم یا استات هستند که لازم است به صورت دستی شستشو داده شوند. از ماده شوینده‌ای برای این پارچه‌ها استفاده کنید که مخصوص پارچه‌های ظریف ساخته می‌شوند.

نحوه شستن روتختی از جنس دانتل یا تور

ظریف‌ترین پارچه‌هایی که در بازار وجود دارند تورها یا دنتل‌ها هستند که برای شستشوی این پارچه‌های ظریف بایستی از سبک‌ترین برنامه ماشین بهره ببرید برای مثال همان برنامه‌ای که برای شستن پرده‌ها استفاده می‌شوند. برای شستن این روتختی از شوینده آنزیم‌دار با دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد استفاده نکنید چرا که طول عمر پارچه کم می‌شود و به روتختی هم آسیب زده می‌شود.

نحوه شستن روتختی از جنس دانتل یا تور

نحوه شستشوی روتختی ترمه 

این روتختی یکی از قدیمی‌ترین مدل روتختی‌ها است که بیشتر آن را در خانه مادر بزرگ‌ها می‌بینید. اما افراد زیادی هستند که به سبک سنتی علاقه دارند و از روتختی‌های ترمه برای اتاق خواب خود استفاده می‌کنند. پارچه ترمه از ابریشم طبیعی است که آن را از رنگ‌های طبیعی هم تولید می‌کنند بنابراین شستشوی آن‌ها بایستی با دقت بالایی انجام شود. برای شستشوی ترمه‌هایی که دارای رنگ گیاهی هستند از شوینده معمولی بدون آنزیم و آب سرد استفاده کنید. اما در صورتی که برای تولید آن از رنگ مصنوعی استفاده شده است شستشوی آن را به خشک‌شویی بسپارید چرا که از روش‌های خاصی برای آن استفاده می‌کنند. این مدل روتختی را نباید در ماشین لباسشویی شست چرا که بسیار حساس است و ممکن است که پارچه آن بسیار آسیب ببیند.

سخن پایانی 

در این مطلب از دیبا شهر نحوه شستن روتختی را بیان کردیم و گفتیم برای هر پارچه‌ای از چه روش و ماده شوینده‌ای استفاده کنید امیدوارم که به اطلاعات کافی رسیده باشید. در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید آن را برای ما کامنت کنید تا برای بهتر شدن از آن‌ها بهره ببریم.

بروزرسانی 17.04.01

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *